معمای شکوفایی ، چگونه نوآوری ملت ها را از فقر بیرون می آورد.
نویسندگان:کلیتن ام کریستنسن ، اِفوسا اُجومو و کارن دیلون.
مترجم: جعفر خیرخواهان.
ویراستاران:سیدابوالفضل میرقاسمی – شکیبا خیرخواهان.
به سفارش کمیته پژوهش صندوق کارآفرینی امید.
انتشارات: احمدی پور.
تاریخ انتشار: پاییز ۱۳۹۸.
تعداد صفحات: ۲۷۴.
مسئله اصلی کتاب ذر موارد زیر خلاصه می گردد:
• چرا بسیاری از پروژه های فقرزدایی در کشورها به نتیجه نمی رسد؟
• چرا با وجود تریلیون ها دلار کمک مالی به مناطق فقیر، هنوز مسایل آن ها لاینحل باقی مانده؟
• بهترین گزینه ها برای خیرین و کارآفرینانی که خواهان کاهش
فقر هستند کدام است؟
شاکله اصلی مخاطبان اصلی کتاب شامل تلاشگران عرصه توسعه جوامع فقیر،سرمایه گذاران و کارآفرینانی که دنبال راه اندازی کسب و کارهای موفق در بازارهای جدیدند، سیاستگذاران و برنامه ریزان توسعه و سرانجام افرادی است که دوران کودکی آنان در دل فقر بوده و چشم انتظار تحولی بنیادین اند.
راه حل پیشنهادی کتاب همانا روی آوردن به نوآوری های بازارآفرین براساس تجربه های متعدد از نقاط مختلف دنیاست.
منظور از نوآوری در اثر حاضر تغییر در فرآیندهایی از یک سازمان است که انواع نهاده ها، نیروی کار، سرمایه، مواد و اطلاعات را به محصولات و خدماتی ارزشمندتر تبدیل کند. به عبارت دیگر نوآوری به مفهوم ارائه ایده های جدید و تبدیل این ایده ها به فناوری، محصول، فرآیند، مدل کسب و کار و … جدید و تجاری کردن آن است.
انواع نوآوری از نقطه نظر مولفان کتاب دربرگیرنده نوآوری های بازار آفرین، نوآوری های کارایی بخش و نوآوری های تداوم بخش است.
در ادامه در کتاب به بیان دستاوردها و چگونگی هدفگذاری این نوآوری ها، نمونه های موفق و درس های حاصل از تجارب سایر کشورها و عوامل بازدارنده مصرف در اقتصاد پرداخته شده است. تبیین دلایل عدم پاسخگویی راهکار اصلاح ساختار و نهاد و همچنین مبارزه با فساد و تبیین نقش فرهنگ و فقر فرهنگی در توسعه. و این که چگونه می توان با تغییر نحوه مصرف و الگوهای ارتباطی جدید، فرهنگ های ضد توسعه را اصلاح کرد، از دیگر مباحث کتاب است.