چکیده:
یکی از موضوعات مغفول مانده در سطح اجتماع، موضوع مهم مسئولیت اجتماعی است که کاربردها و تاثیرات فراوانی در بهبود اوضاع اجتماعی (تقویت وفاق ملی و انسجام اجتماعی) و اقتصادی (کاهش هزینه مبادلات تجاری و بازرگانی) و حتی احساس مسئولیت و تلاش برای حفاظت از محیط زیست دارد. تقویت مسئولیت اجتماعی سبب تقویت اعتماد درون گروهی و برون گروهی، افزایش روحیه همدلی، مشارکت، همکاری و همچنین تقویت روحیه مسئولیت پذیری، ایثار و فداکاری در بین اعضای جامعه می شود. مسئولیت اجتماعی در ابعاد مختلف و در بخشهای مختلف جامعه و نهادهای موثری چون دانشگاه و بخش خصوصی (بخش صنعت و خدمات) ظهور و بروز دارد (به خصوص مسئولیت اجتماعی بنگاهها یا CSR[1]).
اعضای هر جامعه از دانشگاهها و بخش خصوصی (بخش صنعت) مستقر در منطقه خویش، انتظارات و توقعاتی دارند و در مقابل، دانشگاهها و بخش خصوصی هم از اعضای جامعه پیرامون خود انتظاراتی دارند. بدیهی است تقویت ارتباطات و تعاملات دوجانبه و چندجانبه می تواند هم به تقویت سرمایه اجتماعی کمک کند و هم به کارایی و کارآمدی نهادهایی نظیر دانشگاه و بخش خصوصی (صنعت) بیفزاید و به نوعی بازی بُرد-بُرد باشد و به نفع همه بازیگران کلیدی در عرصه پیشرفت و توسعه جامعه.
کلید واژهها: مسئولیت اجتماعی، جامعه، دانشگاه، بخش صنعت، سرمایه اجتماعی، مشارکت، همکاری، کارآمدی، پیشرفت.
مقدمه:
انسان موجودی اجتماعی است و جهت رفع نیازهای مادی، معنوی، روحی، عاطفی، فرهنگی و اجتماعی خویش نیازمند تعامل، مشارکت و همکاری با سایر انسانها (سایر اعضای جامعه) است. هر انسانی نقاط قوت و ضعفی دارد؛ اما با استمداد از دیگران و همکاری با سایر اعضای جامعه در قالب یک گروه یا یک جامعه محلی، میتواند نقاط ضعف خویش را پوشش داده و همچنین با استفاده از نقاط قوت خویش، به رفع نقاط ضعف دیگر اعضای جامعه کمک کند. به طور قطع همدلی و همکاری اعضای گروه سبب هم افزایی و افزایش قدرت و توان گروه می شود (دو به علاوه دو، بیش تر از چهار می شود).
[1] CSR: Corporate Social Responsibility مسئولیت اجتماعی بنگاهها
برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید.